Ondernemen is keuzes maken; waar steken we tijd en energie in? En wat doen we niet? Waar willen we naar toe? Wat zijn onze sterke punten? Waar kunnen we verbeteren, en hoe?
Veel vragen en zeer waarschijnlijk besteedt u aan een aantal daarvan (te) weinig aandacht. Terwijl een goede afstemming van alle onderdelen en activiteiten van uw bedrijf een absolute voorwaarde zijn voor succes over en op langere termijn. De methode Pijlers Peilen is een goede en prettige manier om op een simpele, doeltreffende en tijdsefficiënte manier in kaart te brengen op welke manier uw organisatie snel in balans te brengen is. De uitdrukking “in kaart brengen” nemen we hier letterlijk. Aan de hand van kaarten met vragen en uitspraken wordt een analyse gemaakt van de situatie.
De uitdrukking ‘in kaart brengen’ nemen we hier letterlijk. Aan de hand van kaarten met vragen en uitspraken wordt een analyse gemaakt van de situatie.
De Vijf Pijlers
1. primaire proces
2. mensen
3. cultuur
4. commerciële bedrijfsvoering
5. verleden, heden en toekomst
Uiteraard is er een verband en mogelijk zelfs een overlap tussen twee of meer pijlers. Toch is het goed ze apart tegen het licht te houden.
Onduidelijkheden op het ene vlak hebben vroeger of later effect op andere delen van de organisatie. Problemen die dan kunnen optreden zijn:
inefficiënte organisatie van secundaire processen (administratie, facturatie, personeelszaken bijvoorbeeld), verstoorde onderlinge verhoudingen, onduidelijkheden over de toekomstrichting en een hoog ziekteverzuim.
Het doel van de methode Pijlers Peilen, is het zichtbaar maken van datgene wat uw bedrijf succesvol maakt, waar de kwaliteiten zitten. Maar ook waar en hoe verbeteringen mogelijk zijn, door aan te tonen hoe de verhouding ligt tussen de aanwezige kwaliteiten en de gevonden verbeterpunten. Zo wordt het mogelijk om beter onderbouwde keuzes te maken op diverse terreinen.
De Vijf Pijlers nader bekeken
Het primaire proces is de verzameling van activiteiten van een organisatie waarmee voornamelijk het geld wordt verdiend. Dat kunnen diensten zijn; advocatenkantoor, reclameadviesbureau of een architect. Het kan ook productie zijn; melkveehouderij, snoepfabriek, botenwerf. Of handel; autodealer, winkelier. Of uiteraard een mengvorm tussen deze drie. De centrale vraag is: wat doet een bedrijf, wat kan het beter dan anderen om geld te verdienen?
Maken, vervaardigen, produceren, productie, diensten leveren, afdelingen, productie verbeteren, efficiency, effectiviteit, kwaliteit, proces, verdeling verantwoordelijkheden, taakverdeling, werkverdeling, afstemming, coördinatie, samenwerken, kwantiteit, grondstoffen, eindproduct.
Er wordt vaak gezegd; ‘onze mensen zijn het werkelijke kapitaal van onze onderneming.’ Is dat ook echt zo? Krijgen de mensen de aandacht die ze verdienen? Heeft men voldoende ruimte om maximaal te renderen? Maar ook: loopt de kwaliteit van de medewerkers parallel met ontwikkelingen om en in de organisatie?
Mensen, personeel, medewerkers, personeelsbestand, FTE’s, kwaliteit, kwantiteit, feedback, functioneren, toekomstperspectief, training, coaching, opleidingsniveau, leeftijden, HRM, P&O, ambitie, werk, ziekteverzuim, zelfsturing, competenties, vaardigheden, ervaring.
Zaken als cultuur, dus de werksfeer, onderlinge verbondenheid, betrokkenheid, loyaliteit en inzet zijn heel moeilijk te meten en te beïnvloeden, maar ze bepalen wel voor een groot gedeelte het succes van een onderneming.
Waarden, normen, omgangsvormen, inzet, verwachtingen, sociale vaardigheden, waardering, omgaan met kritiek, wil om te verbeteren, afspraken maken en nakomen, trots, loyaliteit, successen delen, onderlinge verstandhouding, zelfde doelen
nastreven, gemeenschappelijkheid.
Onder commerciële bedrijfsvoering verstaan we al hetgeen een organisatie doet om geld te verdienen. Een belangrijk onderwerp in dit verband is: de klant. Hoe zorgt een bedrijf ervoor dat klanten nu en in de toekomst tevreden zijn over de producten en diensten van de onderneming?
Geld verdienen, klanten, leveranciers, winst, verlies, investeren, kosten, kostenbesparingen, opbrengst, prijsvoering, verkoop, marketing en middelen, klanttevredenheid, markt, marktwerking, beeld van de organisatie, concurrentie, kostenstructuur, prijsbeleid, kostprijs, rendement.
Tradities, ervaringen en reeds opgedane kennis spelen een belangrijke rol in een organisatie in het verleden, het heden en in de toekomst. Gewoontes en gebruiken worden er door verklaard. Bovendien: het is goed om te weten waar je vandaan komt, het helpt om toekomstplannen beter te definiëren. Het is bovendien nuttig om te weten in welke fase een organisatie zich bevindt; moet er geïnvesteerd worden in groei, of is een pas op de plaats verstandiger? Uiteraard mogen en kunnen mooie tradities en een lange geschiedenis verandering en verbetering niet teveel in de weg staan.
Nu, straks, vroeger, traditie, oprichters, geschiedenis, gewoontes, gebruiken, missie, verandering, groei, strategie.
De methode Pijlers Peilen is het resultaat van de samenwerking van Kris Heijnis en Joost Steppe.